Een Hindu bruiloft

30 juni 2010 - Pokhara, Nepal

Begin juni hebben we mogen genieten van de Hindu bruiloft van onze vrienden Paul en Shuba (P&S). En het was echt genieten! Hierbij een paar gelijkenissen met een Hollandse bruiloft en enkele mooie verschillen.

De gelijkenissen:

• Ze houden van elkaar :)
  • Lekker feesten en dansen. Voor Paul hadden we tijdens het feest wat NL nummers meegenomen zoals Brabant van Guus (hét nummer van P&S), het Twentse voetbal nummer en Het laatste rondje van André. Lachen.
  • P&S gaven een spetterende openingsdans weg, inclusief lucht-acrobatie!
  • Huwelijksstress voor de vrouw blijkt een internationaal fenomeen :)

En dan de verschillen (we hebben weer wat kunnen leren):

• Het huwelijk wordt vooraf gegaan door een geweldig aantal ceremonies: de ene dag deze ceremonie, de andere dag die ceremonie. Wauw, wat een mooie symboliek!
  • Bij de voorbereidingen heb je heel wat verwachtingsmanagement te doen bij ouders en schoonouders, want die beslissen het liefst mee. Paul, petje af voor je management-kwaliteiten!
  • Het was 4 dagen feest: beginnend met de tempelceremonie, de volgende dag feestje bij P&S thuis, op dag 3 bij Shuba’s ouders en als afsluiter een knallend huwelijksfeest. Met een backpack vol versleten kleren betekende dat 5 dagen heerlijk shoppen in een winkelcentrum waar geen eind aankwam en we letterlijk op dag 5 nog verloren liepen in alle gangetjes en verdiepingen! Heaven voor vrouwen!
  • Er was een heerlijke chaos tijdens de tempelceremonie met een komen en gaan van mensen. Hé, dat herkennen we van Lars & Doris’ bruiloft in Ecuador!
  • In Nederland hebben we de nationale-boom-plant-dag. Dat is bij Hindu’s niet nodig, want het is onderdeel van de huwelijksceremonie, ter bevordering van de fertiliteit. P&S ik hoop echt dat we die boom goed hebben geplant!

Zie de foto’s voor de pracht en praal van alle kleuren en ik hoop dat jullie de wierrook zelfs kunnen ruiken door de foto’s heen!

Groetjes P&P

NB voor de geinteresseerden 7 juli zijn we alweer in Nederland.

1. tante Letta en oom Huib:
    30 juni 2010
    Prachtige foto's! Geven een wetenswaardig beeld van de bruiloftsceremoniën. Groeten van de familie uit Goes (dus niet VAN de familie Goes)....
    tante Letta, oom Huib
  2. Nienke:
    30 juni 2010
    Geweldig mooie foto's en weer een hele mooie herinnering aan de ketting van deze reis!
    Ik kan niet geloven dat het al weer bijna voorbij is..... :-(
  3. Oma Driegen:
    30 juni 2010
    Wat prachtig allemaal die bruiloft .
    Heerlijk dat jullie weer thuis komen volgende week verheug me er erg op
    Jullie raken niet uit gepraat van alles wat jullie beleeft hebben.
    geweldig ik heb mee genoten
    Het is hier erg warm voor mij te veel ik krijg het er benauwd van maar het zal wel niet lang duren hoop ik lieverds heel liefs van oma
  4. Noreen & Martin:
    30 juni 2010
    Schitterend om te zien met al die kleuren (dan mis je trouwens wel geurencomputers!). Geniet nog even van jullie laatste dagen en voor het eerst in bijna een jaar: tot snel! xxx
  5. Joy:
    30 juni 2010
    Gaan we een keertje verkleedpartijtje doen en mag ik dan jouw jurken aan? Prachtig zien jullie eruit! Heel leuk om zo een beetje mee te kunnen kijken. Dikke kus
  6. Els & Stephen:
    30 juni 2010
    Heerlijk nagenieten voor ons! :) Dank je voor de foto's!! :) Hebben jullie genoten van Nepal? Wat was het gezellig met z'n allen, tot mails!
  7. Gerrit:
    30 juni 2010
    Geweldig, wat een feesten. Dat moeten we hier ook maar doen, alhoewel jullie feest ook een paar dagen duurde. Dus goed gedaan ;-) Mooie kledij hebben jullie daar al die dagen aangehad, staat allemaal erg mooi. Nou, tot ziens maar, nu aftellen ..... Grtz GM
  8. Leny Disse:
    1 juli 2010
    het is en was weer super om te zien, lieverds geniet er nog een pr. dg. van!
  9. elly:
    6 juli 2010
    Hallo Petra en Paul,

Ik heb genoten van jullie foto's en verslagen. Het voelde een beetje als mee op reis. Voor morgen, welkom thuis.
    We hebben prima weer besteld voor de komende dagen dus dat is fijn thuiskomen.

Henk en Elly
  10. Ien en John:
    15 juli 2010
    Unieke ervaring zo'n bruiloft .... aparte gewaarwording zo'n mix van westerlingen en hindu's tijdens een dergelijke hindu trouwerij ... wel erg mooi.
    Veel plezier met het vervolg....

groetjes,
    John & Ien