Indonesie, terug van weggeweest

5 februari 2010 - Ambon, Indonesië

Amper 3 weken in Indonesie en al zin in het schrijven van een update! Heerlijk land vol verrassingen, kleuren en geuren. We hopen het een beetje met jullie te kunnen delen.

Net in Jakarta aangekomen stonden al wat vrienden paraat om wat met ons te eten, want in Indonesie gebeurt alles met eten. Een ontmoeting met eten, een zakelijke meeting met eten, wachten met eten, treinen met eten, … voor ons geen probleem, graag! Volgens de gebruikelijke gastvrijheid mochten we niet in een hostel verblijven dus sliepen we bij Mila thuis. Ook werden we tijdens de dagen in Jakarta rijkelijk vermaakt met activiteiten. Onder andere met karaoke! “Help” dachten we eerst, maar toegegeven een avondje in een prive karaoke-kamertje heeft ons vooroordeel doen verdwijnen. Het was geweldig & hilarisch! Gelukkig konden de anderen prachtig zingen en hielden ze hun gezichten braaf in de plooi toen wij aan de beurt waren.

Afscheid van de vrienden genomen en doorgereisd naar Yogyakarta, met de trein. We zaten in de laatste coupé en alle deuren waren open dus hadden we prachtuitzichten over rijstvelden. Yogya is een mooie stad met vele rustige kampungs (woonwijkjes met hele smalle straatjes) waar we sliepen! Heerlijk stil vergeleken met Jakarta. Toch stonden we met de 4h oproep van de imam al klaar om naar de Borobudur en Prambanan te gaan om deze in de ochtend zon te bewonderen. En het zijn wonders! Nog voor wij in Europa kerken bouwden stonden deze resp. Boeddhistische en Hindu tempels er al. De dagen in Yogya gezellig met een Frans stel (Adèle et Thierry, on vous embrasse!) op pad geweest, opeens was Reims weer heel dicht bij in het verre Indonesie.

Vervolgens deden we Surabaya aan, in de trein Bahasa geoefend met de kids naast ons, helden zijn het want ze durven, hebben engelen-geduld met ons en zijn zo lachen!

We gingen naar Surabaya om de modderoverstroming bij Porong (Lumpur Lapindo) met eigen ogen te aanschouwen. Wat een hel. Verschillende dorpen zijn overstroomd met modder door een verkeerde gasboring van het bedrijf Lapindo. Zeker 6 km2 is momenteel verwoest onder een laag van minimaal 5 meter blubber. En omdat men er niet in slaagt het af te wateren stroomt meer land onder. Boven de bron zie je veel rook en hoge modder uitbarstingen de grond uit komen, en dat terwijl we er op een kilometer vanaf stonden. Impressionant en verdrietig. De gedupeerden gesponsord door een rondje op de brommer en een dvd te kopen.

Hoe raar het ook mag klinken; ook hier hebben we eerst onderhandeld over de prijs. Waarom onderhandelen met mensen die alles verloren zijn? Omdat we binnen de kaders van dit land willen blijven, ookal zijn wij rijk. Want als alle toeristen hoge bedragen geven aan mannen die hun hand ophouden, zal iedereen in het toerisme willen werken, hetgeen betekent dat de eveneens belangrijke zaken als (weder)opbouw in het gedrang komen. Daarnaast vragen ze makkelijk het 5-voudige aan bulés (blanken). Dus wij gaan op zoek naar een duurzaam project waar we al het geld wat we niet 5x teveel hebben betaald zullen doneren. Het blijft elke dag weer moeilijk om nee te zeggen tegen iedereen die geld vraagt.

Op dit moment zijn we in Ambon, waar we genieten van de prachtige stranden en de mensen. Rijdend op de scooter horen we wel 1000x “hello mister” op een dag & iedereen wil een praatje maken. In het begin even raar (wat moeten die mensen van ons?) en daarna maak je heel wat vrienden. Iedereen wil ons uitnodigen ofwel thuis ofwel om hun kerk of moskee te laten zien. Tijd tekort dus! Hierbij de foto's.

Groetjes P&P.

1. Nienke:
    5 februari 2010
    Wat ziet Petra er fanatiek uit op de karaoke foto. Ze gaat zo te zien helemaal op in het nummer.
    Wederom geweldige foto's en een geweldig verhaal. Alleen het gedeelte van de modderoverstroming ziet er heel triest uit.
  2. Jochem:
    5 februari 2010
    Wow, indrukwekkende foto's! m.n. weer dat goddelijke lichaam van Paul onder een waterval (krijg weer een flashback van Ecuador). Paul, als ik jou was zou ik gelijk gaan solliciteren bij FA of Nivea als je weer in Nederland bent!
    Goed om te zien en te horen dat jullie het zo naar jullie zin hebben! Ik zal trouwens een link van jullie blog op ons Afrikablog zetten. Doen jullie dat dan vise versa??
  3. Irene:
    5 februari 2010
    Hee Petra (& Paul, we hebben elkaar op Petra's afscheidsborrel bij Rabo even ontmoet)! Toevallig afgelopen week foto's zitten kijken van onze eigen reis naar Java & Bali, alweer bijna 5 jaar geleden. Ook bij het lezen van je verslag beleef ik het dan weer even opnieuw. Leuk om te lezen dat jullie het volgens mij nog steeds ontzettend naar jullie zin hebben, en alles eruit halen wat erin zit. Heel veel plezier nog gewenst, maar volgens mij hoef ik me daar weinig zorgen over te maken. Hartelijke groet, Irene
  4. tante Letta en oom Huib:
    Beste Paul en Petra,

Heel leuk om jullie ervaringen te lezen.

Liefs,

tante Letta
  5. Ronald:
    5 februari 2010
    Indrukwekkende foto's. Mooie kleuren. Een mooi reisverslag. Fijn dat we weer even met jullie mee mochten reizen. Dank jullie wel. Nog een hele fijne tijd.
  6. Joris van Gaal:
    Hi Petra & Paul,

Leuk om te lezen dat jullie in Indonesie zijn: ik ben op dit moment ook in Indonesie voor een weekje op bezoek bij mijn Ibu op Java. Ik ben hier maar kort na een 3 weekse zakenreis voor IDB naar AU en NZ.

Erg leuk om jullie verhaal te lezen en zeker zo leuk dat we nu relatief dicht bij elkaar zitten.

Voor mij is het echt thuiskomen ook al is dit een compleet andere wereld dan NL. Ik zet net zo snel de knop om als wanneer ik terug ben in NL. Hebben jullie ook al geleerd om met jullie handen te eten? :-)

Veel plezier nog!

Salam rindu, Joris
  7. Gerrit:
    Hoi makkers,

Geweldig, en het gaat maar door met die mooie reisverhalen en foto's. Hoe houden jullie het vol ;-) Hopelijk nog heeeeel lang met vele mooie gelegenheden. Nog even en we mogen dit mooie land met eigen ogen bekijken, en het leukste is met jullie natuurlijk.

Tot spoedig, Grtz GM & LM
  8. tante elma:
    5 februari 2010
    Wat kunnen jullie mooie foto's maken en wat is het daar mooi..Jullie plezier straalt van de gezichten af....
    Goeie reis verder!!
    Groetjes George en tante Elma
  9. Sharona:
    Heey Paul en Petra!

Wat leuk dat jullie een berichtje hebben achtergelaten op mijn site! Jullie hebben het ook erg mooi, zo te zien! Gaaf hoor! Ik denk dat ik jullie bestemmingen ook maar eens op m'n lijstje ga zetten... Haha! Hey, genietze!

Liefs,
  10. Sharona:
    6 februari 2010
    En ik heb zeker zin om Joyce en Jochem weer te zien! Het lijkt me helemaal geweldig om ze te laten zien waar ik nu woon! :D
  11. Henk R:
    Hallo P&P

Weer snel heel leuke impressies.
    Wat moet je je machteloos voelen als je daar bij die modderstrom staat en weet dat elders op de wereld machines en vernuft aanwezig is om het op te lossen.
    Leuk vond ik vooral de re-jist-ta-fel. In de streektalen in nederland is het vaak zo dat oude franse woorden ingevoerd zijn die vervolgens nederlands uitgesproken weer in de franse taal terecht komen. Ook in Engeland kom je ze tegen. Dit kwam vroeger vooral door de mondelinge overlevering en anafabthisme. Ik neem aan dat jullie de mop pas doorhadden nadat je het woord re-jist-ta-fel op het menu gelezen hadden. In Zuid Afrika heb ik ook diverse keren in een deuk gelegen nadat ik terug las wat men mij voorheen al mondeling doorgegeven had als een nieuw vreemd woord. Hoor graag nog meer oud nederlandse woorden die in indonesie verbasterd tot jullie gesproken werden.
    In ceilon heet een toilet b.v. scheithus en een trottoir is een stoep
    Leuke reis verder en ik blijf uitkijken naar het vervolg.
    m.vr.gr.

Henk R
  12. anne uit bertem:
    hé petra en paul,

wat een ervaring ! super leuk lijkt me ! geniet er van en neem zoveel mogelijk herinneringen mee en mooie foto's voor ons allen.

veel liefs uit bertem,
    danny, anne, nikki, ken en onze 2 poezen flep en zidane
  13. ineke kooistra:
    7 februari 2010
    Hoi Paul en Petra,
    Wat een prachtige foto's hebben jullie gemaakt in Nieuw Zeeland, het NZ-gevoel kwam weer helemaal terug, zeker met die fotootjes van jullie Wicked camper.
    Indonesie ziet er ook fantastisch uit, behalve dan die modder. Jullie genieten in ieder geval volop, dat straalt van de verslagen en de foto's af. Ben benieuwd naar het vervolg van jullie reis.
    Lieve groeten,
    Ineke.
  14. @Win:
    8 februari 2010
    Geweldig om jullie ervaringen zo te lezen (zoals je weet is het internet hier zodanig dichtgetimmerd dat het bekijken van de foto's niet kan :(

Blijf genieten!
  15. Harry en Lia:
    13 februari 2010
    Hoi,

We volgen jullie nog steeds!
    Die mooie fotos van jullie zijn wel inspirerend!
    We hebben ook n trip geboekt.
    Rondreis door Peru, Chili en Bolivia, jaja ook in die zoutvlaktes.
    Geniet en groetjes
    Harry en Lia