Miss Petra, why do Western people think our Islam

6 juni 2010 - Kuala Lumpur, Maleisië

... is so bad?

Goede vraag. Na zo’n 6 maanden in het grootste moslimland ter wereld te zijn verbleven (in 2008 en 2010) zagen wij pas bij de moslims wat gastvrijheid écht is. Ook zagen we hoofdzakelijk progressieve moslim jeugd. We merkten dat het bedrijven van godsdienst van dorp tot dorp verschilt, net zoals dat bij ons van Staphorst tot Amsterdam verschilt.

Onze vraag of meisjes uitgehuwelijkt worden, werd meermaals beantwoord met een verbaasde blik en gegrinnik.

Voor hen moet die vraag net zo raar zijn als voor ons hetgeen de vraagsteller gehoord had over het christelijke geloof: “Rome and the Netherlands are Christian extremist, not?”. Huh, een verbaasde blik en gegrinnik, nu van onze kant.

Wat doet de media met je? Op micro niveau gaan journalisten waarschijnlijk goed hun bronnen na en trachten weinig onwaarheden te schrijven. Echter op macroniveau is 90% van onze Westerse berichtgeving van negatieve aard waar het de Islam betreft. En juist dat is dé grote onwaarheid, want 99,9% van de moslims zijn vredelievend. Elke godsdienst heeft zijn 0,01%.

Hoeveel moslim vrienden heb jij?

Proost, op Allah, God, Jezus & Mohammed!

NB we keken laatst Babel (2006), een film over miscommunicatie met als thema “If You Want to be Understood...Listen

1. Jochem:
    6 juni 2010
    Mooi verhaal jongens! Kijk, dat is het mooie wat reizen met je doet! Het objectiveert je wereldbeeld. Je ervaart op basis van je eigen waarnemingen en gesprekken hoe een cultuur, bevolkingsgroep of godsdient in elkaar zit. En dan krijg je in mijn ogen veelal een heel ander beeld dan de media je doen geloven.

Mooi statement uit het boek van Joris Luijendijk: het nieuws in de media is een opsomming van niet alledaagse gebeurtenissen, anders is het namelijk geen nieuws. Nieuws uit ons eigen land of uit onze eigen omgeving kunnen we zelf altijd nog in de context plaatsen van ons alledaagse leven, waardoor we weten hoe de realiteit is (en die is bijna altijd meer psoitief dan negatief). Als er bijvoorbeeld een schietpartij op de Dam in Amsterdam plaatsvindt, denken we namelijk niet gelijk dat de Dam een gevaarlijke plek is waar je niet moet komen. Dit omdat we weten dat je er normaal gesproken prima kan vertoeven.

Nieuws wat ver van ons bed plaatsvindt daarentegen (vooral nieuws over de islamitische wereld) kunnen wij niet in de dagelijkse context aldaar plaatsen, omdat we dat simpelweg niet ervaren. Het beeld wat we van de islamitische landen krijgen wordt dus veelal op basis van de media bepaald. En dat is zoals je in jullie verhaal leest dus behoorlijk scheef. Mooi dus om de werkelijkheid te ervaren!

Kijk ook naar ons avontuur in Zuid Afrika, in Nederland wordt al maanden gerept over de veiligheid en het criminaliteitsprobleem daar i.v.m. het WK. Ik kan je vertellen dat wij ons de afgelopen drie maanden geen seconde bedreigd hebben gevoeld, zelf niet midden in de townships van Johannesburg of Kaapstad.

Mooi verhaal dus van jullie en het blijft een interessant item hoeveel macht de media tegenwoordig hebben in de maatschappij en op de opinie van mensen. Goede leestip in deze (m.n. de media iv.m. islamisering): Joris Luyendijk's boek 'het zijn net mensen'.

Tot snel weer hè!

Groeten Jochem en Joyce
  2. Gerrit:
    6 juni 2010
    Hoi makkers, nog steeds lekker op trip en een vervolg van onze Skype discussie ;-) Ik ga mee met wat Jochem zegt, n.l. alles in zijn context zetten en ja, de media geeft niet altijd alles weer zoals je misschien zou willen. Dat is ook onze huidige commercie en snel, snel. Wie luistert er nu nog naar een programma die een uur of meer ingaat over één bepaalt buitenlands probleem? ’t Is allemaal even snel naar NU.nl en dan is het OK. Ik ga echter niet mee met het verhaal dat 99,9% koek en ei is, dat is te simpel, dan ga je voorbij aan de besnijdenissen, de dwangmiddelen die gebruikt worden en het al dan niet op gelijke voet zijn van man en vrouw. Ook hier in NL is dat bij sommige groeperingen niet OK, maar hier kun je er tenminste tegenin gaan. In Lombok hadden wij n.l. wel de typische verhoudingen die je zou verwachten. Er zullen helaas altijd plaatsen blijven die niet aan onze 'Westerse' maatstaven voldoen en dat is natuurlijk geen enkel probleem, maar onderdrukking en dwang is niet echt wenselijk en daar zullen wij als ‘Westerlingen’ toch op zijn minst over mogen blijven praten, er zijn voorbeelden te over waar het niet goed gaat. Grtz GM
  3. Oma Driegen:
    7 juni 2010
    jullie hebben al goede reactie`s gekregen en ik heb niet zo`n kijk op alles maar dat de pers de wereld op jut daar ben ik ook van verzekerd maar als je om je heen ziet zijn er veel lieve mensen meer dan slechte als je maar om je toe kijkt en er een open oog voor hebt maar nu wat anders ik vind dat de tijd lekker op schiet en fijn als het 7 juli is jullie zullen nog wel terug verlangen naar dit leven maar er moet ook weer gewerkt worden jullie moeten ook helpen om Ned, uit het slop te halen (het valt wel mee hoor) goede dagen verder ik stuur wel weer een mail kusjes Oma
  4. Petra & Paul:
    Hi,

Leuke reacties allemaal!

@ Jochem: super tip inderdaad Joris Luyendijk's boeken. Geven echt een mooi gebalanceerd beeld over de Islam.
    @ pa: eens dat we over de onderdrukking en gewelddadige activiteiten van welke godsdienst dan ook moeten kunnen blijven praten.
    @ iedereen: we zijn ook benieuwd naar jullie ideeën!

Groetjes Petra
  5. Kim:
    Hé P&P,
    Nou die diepgang moet bij ons nog in de reis komen, als je die in Amerika überhaupt kan vinden tenminste! ;-), maar we hebben dat ook nog alleen maar LA en Las Vegas goed gezien en die steden zijn natuurlijk vrij liberaal. Enkele vooroordelen zijn hier wel ontkracht, zoals overal dikke mensen en dat je hier toch niet zo'n paria bent als je rooktl eigenlijk is het hier makkelijker dan in NL. Daarnaast zijn de mensen hier ontzettend aardig en behulpzaam en vind ik ze eigenlijk beleefder dan bij ons. Wat goed dat jullie beeld zo verbreed is tijdens jullie reis; dan kijk je ook weer op een andere manier tegen je mede hagenezen aan, zoals wij dat deden na de reizen naar Libanon en Dubai; in Beiroet het boek van Joris Luyendijk: ' Het zijn net mensen' gelezen en dat is inderdaad een aanrader zoals Jochem zegt.
    Temeer omdat je er dan zelf bent geweest, kun je het "nieuws" beter nuanceren.
    Ongeloofelijk dat er al bijna een jaar voorbij is; geniet van de laatste maand en tot mails.
  6. André:
    8 juni 2010
    Hee Paulus! Schitterende verhalen en foto's!
    't Zit er bijna op he? Helaas, maar het ontvangst op H1 zal warm zijn :)
    Tot later op 't water!
  7. Ronald:
    10 juni 2010
    Als meer mensen het boek van joris luyendijk hadden gelezen hadden ze nu niet op Wilders gestemd. Jammer. Maar wel erg mooi dat jullie deze ervaring hebben mogen mee maken. Zo zie je maar: we moeten Wilders maar eens naar het"hol van de leeuw" sturen(maar daar is het nu te laat voor vrees ik)Genieten jullie er nog maar van nu het nog kan. Groetjes Henriette (dank voor jullie bericht)We spreken elkaar in augustus.
  8. Gerrit:
    11 juni 2010
    Nou, Luyendijk ligt onder de tafel hoor, uit de BIB. Nu nog ff de tijd vinden ;-) En ja, het wordt weer een moeilijke kabinetsformatie, dus binnenkort weer naar de stembus, mogen jullie ook de richting van ons landje mee bepalen. Misschien is een drie partijen systeem werkbaarder, ipv gooien met fragmentatiebommen en ontevreden stemmen. We hebben het in dit landje erg erg goed, dat mag wel eens beter en positiever neergezet worden in plaats van bangmakerij. Af en toe de bush in helpt hierbij. Dus geniet nog maar met volle teugen van jullie trektocht in de bergen (Nepal) zonder politiek en kleinschalige sores. Hou alles heel in de laatste dagen en probeer voldoende 'lucht' te houden.... bye for now....
  9. Leny Disse:
    Hallo, miss Petra and Mr. Paul,
    Met plaatsvervangende schaamte hebben we de verkiezingen en het mediacircus eromheen weer aanschouwd; met gêne stellen we dus vast dat er in NL meer xenofobe stemmers (lees: Wilders-stemmers: 15 %)dan bv. Christelijke stemmers, 14 % zijn! Wat erg, he?
    Dat zijn dus allemaal mensen, die denken dat NL-ers de wijsheid in pacht hebben, zich zo tolerant en progressief noemen vinden en de problemen worden veroorzaakt door 1 miljoen "buitenlanders", die allemaal werken, op een klein % na.
    Het zet ons te denken......... En dan wordt volgens de laatste berichten ook nog als 1e optie (want stemmen gewonnen) de samenwerking VVD en PVV overwogen! Er moet hier dus ook nog veel gebeuren, feit blijft dat, als ik bv. Waris Dirie haar boeken lees er nog veel misstanden zijn, maar niet zozeer door de Islam zelf, als wel door de Interpretatie van de Islam door de eeuwen heen, én meer nog door de tradities die in veel geïsoleerde gebieden heersen, daar heeft men nog een lange weg te gaan als het om mensen,- vnl. vrouwenrechten gaat.
  10. Henk Rijneveld:
    Hallo Petra & Paul

Wat ik aan buitenlandse vrienden heb die moslim zijn, zijn over het algemeen gematigde mensen. Maar zodra je vertelt wat de nederlandse moslims als vertoon van hun religie presteren en eisen, dan zijn deze mensen enerzijds op hun hoede en aan de andere kant geven ze je gelijk als je zegt het niet goed te vinden dat moslims ten koste van goed overleg hun religie voor laten gaan. (b.v. handen schudden met vrouwen of boerka's voor de klas)
    Mijn vermoeden is dat men zich er in eerste instantie over verbaast dat wij dat laten gebeuren, en pas daarna komt de reactie dat die dingen in hun eigen land niet belangrijk zijn en dat iedere moslim gewoon doet wat hemzelf goeddunkt.
    Zo laat Ali onze taxichauffeur in Dahab met de Ramadan een baardje staan (voor de buren zegt hij) maar hij eet, drinkt en rookt er niet minder om.
    Ik denk dat de Nederlandse Islam-buren van de Nederlandse Moslims gewoon iets strenger in de leer zijn en elkaar teveel in de gaten houden. De eerste moslims die naar Nederland kwamen waren veel vrijer als degene die ik nu ken. Er zit dus niet zozeer een spanningsveld tussen de moslims en de Christenen als wel een heel grote spanning onder de moslims zelf. En daaruit ontstaat extremisme, vrouwenonderdrukking en eerwraak.
    In een islamitisch land gebeuren dingen soms gewoon voor de vorm, die in ons land heel serieus als wet van Meden en Perzen is gaan gelden. Ik zie een Egyptische taxichauffeur net zo gemakkelijk zijn peuk voor het oog van de gemeenschap verbergen tijdens ramadan als dat hij even snel de gordel over zijn schouder hangt als hij een politiecontrolepost nadert.
    Maar in onze westerse samenleving is diezelfde moslim ineens Roomser dan de Paus (Sorry voor de woordspeling)
    Overigens hebben talloze Europeesche dames een Egyptiche moslim vriend. Dat gaat goed zolang er niet getrouwd wordt. Bij een huwelijk eisen toch de meerderheid van de mannen dat zij gesluierd gaat etc. etc., ook als hun eigen moeder de afgelopen dertig jaar daar wat minder streng in is geweest zoals in Egypte gebruikelijk was. Ook daar wordt men strenger in de leer onder druk van predikers uit vooral Iran, waarvan de beelden de gehele dag op alle t.v's in de Souk staan te schetteren.
    Voor mijn gevoel is er aan het front wel degelijk iets in beweging, maar zit je er middenin dan lijkt het vrij rustig. Dat is wat jullie nu ervaren.

Groeten

Henk Rijneveld
  11. Oma Driegen:
    30 juni 2010
    Deze brief heb ik na de bruiloft van P&S pas gekregen dus nog even mijn ervaring met buiten landers Ned. zijn bang voor alles wat vreemd is dat begon al in de vroegere jaren dat de Indonesiers hier kwamen wonen die ver dreven werden door Soekarno
    En nu de angst laat ze ook op Wilders stemmen Maar het C.D.A. heeft ook te lang gezeten dat is mijn mening het volk blijft dom ze kijken niet verder als hun neus lang is,
    groetjes Oma Janny