Pachamama op haar best in Uyuni

24 november 2009 - Puerto Natales, Chili

Buenas noches,

Vandaag nemen wij jullie mee naar de wondere wereld van Pachamama.

Pacha betekend zoveel als universum of wereld, Pachamama is hoe de indigenous bevolking in de Andes onze moeder aarde noemen. En Pachamama hebben we gezien op haar best! Uyuni, wat een geweld aan natuurschoon. Simpelweg overdonderend.

Of zoals onze reisgenoot Gaea McGahee prachtig verwoordde “This is naked earth! Here mother earth says I’ll show you my silver, my gold. I’ll show you my Lithium, my copper. Then I´ll show you my geysers and my volcanos. ...”

Het is guur, het is hoog,

Niks groeit er, niks bloeit er,

Het is koud en het is droog.

En toch, het is de mooiste plek op aarde die wij hebben gezien!

Want Pachamama geeft er ons groene meren,

Pachamama geeft er ons rode meren,

Pachamama geeft er ons alle kleuren van de regenboog,

In rots, in water, in lucht.

Ze rookt, ze siddered en ze spuwt,

Uit de vulkanen, uit de geisers, uit het water.

Pachamama praat met ons,

En wij zijn zo klein.

Hier horen wij niet.

Enkel Flamingo´s, Llama´s en Vicunya´s zijn de geoorloofde bewoners

In deze surealistische wereld.

Het is zo prachtig, we kunnen het niet verwoorden. Kijk snel hier naar de foto's! (kies diavoorstelling en klik op F11)

Groetjes P&P

1. Gerrit:
    Hoi Makkers,

Geweldig mooi. Ja we hebben al mogen 'voorgenieten' van de schitterende plaatjes die jullie daar gemaakt hebben. Dit is echt ontzettend mooi en in groot contrast tot 'het einde van de wereld' in het zuidpuntje van Argentie. Dat zal ff wennen zijn denk ik voor jullie. Geniet nog maar even van Zuid-Amerika, wij doen dat ook.....

Grtz GM
  2. Ronald:
    25 november 2009
    Wat een geweldige foto's. Daar wordt je stil van. Ik ga ze nog maar eens kijken. Wat genieten wij hiervan samen met jullie Dank jullie wel. Petra jij van harte gefeliciteerd met je verjaardag en nog een hele fijne tijd daar ver weg samen met Paul. Liefs Henriette
  3. wil driegen:
    25 november 2009
    Wat een fantastische wereld. Schitterende fotoos. Dit ullen jullie nooit vergeten, denk ik. groetjes
  4. guido v.d. munckhof:
    25 november 2009
    Hoe goed! Je verjaardag vieren op de moosite plek op aarde. Van harte gefeliciteerd Petra

Grtjs Sandy en Guido
  5. Leny Disse:
    25 november 2009
    We vinden de foto's werkelijk fenomenaal. En jullie reisverhaal is prachtig, jullie worden er humble van.....wij ook! Dit ärtikeltje"kun je wel in de krant zetten!
    We leren zelf ook erg veel!
    Ik ga ze nog eens bekijken!
    Een heel fijne verjaardag morgen.
  6. Gerda&Ben Vergouw:
    dag Petra&Paul
    Prachtige foto's en ze zullen maar een zwakke afspiegeling zijn van hoe het werkelijk is. Wij vermaken ons wat noordelijker op hetzelfde continent, met heel anders soortige ervaringen.
    Erg leuk om op deze manier van elkaars belevenissen te kunnen genieten.

groetjes
    Gerda&Ben
  7. T & K:
    Happy B-day zusje!!!

van ons :)
  8. Sander Koopmans:
    Hi Petra (en Paul),

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Geniet maar van die mooie plek, en de velen die nog zullen volgen op jullie wereldreis. Jullie zijn toch al een paar maandjes onderweg en ik kan me zo voorstellen dat jullie nu helemaal los zijn van het hectische tempo van de westerse wereld. Heerlijk lijkt me dat.

Bon voyage! Sander
  9. Jochem:
    Ha die Peet,

Gefeliciteerd hè meid! Joy en ik zullen vanavond een wijntje op je drinken met een lekker stukje kaas erbij (treiter, treiter, maar goed bedoeld)! Het zijn weer indrukwekkende foto's die jullie hebben gestuurd! Die Vicunas komen in dit landschap stukken mooier uit dan in Ecuador ;) Jullie leggen de lat wel hoog voor ons willen we jullie volgend jaar overtreffen met de kiekjes uit Afrika.

Cheers!
  10. Marcel Timmermans:
    27 november 2009
    Hoi Petra,

Dagje te laat, maar nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Heerlijk om af en toe je reislog te lezen en weg te dromen bij je verhalen. Heel wat anders dan de EC strategie vraagstukken waar je mee te maken had....veel plezier komende periode; we blijven je volgen!

groet,
    Marcel
  11. Pauline en Stan:
    1 december 2009
    Hi Paul en Petra,

wat een gave reis zijn jullie aan het maken,
    wij wensen jullie nog veel plezier de laatste maand.

lieve groet Pauline en Stan
  12. Leny Disse:
    8 december 2009
    Ik heb weer genoten van jullie prachtige foto's en avonturen, Wat een uitersten allemaal.
    Ik vind het indrukwekkend
    Goede reis en alvast prettige feestdagen en vooral gezond blijven!
    Veel plezier met Pauls ouder in Nieuw Zeeland.
  13. Harry en Lia:
    9 december 2009
    Schitterenddddd, prachtige fotos van Bolivia/Chili.
    Maar de reis door de zoutvlaktes is, denk ik, wel 'killing', enorm heet en langdurig. Doorgaan met t maken van die prachtige foto's.
    Petra nog gefeliciteerd met je 29ste verjaardag!
    Paul & Pe mooie truc? fotos.

cu Harry en Lia