Hong Kong & Vietnam

8 april 2010 - Kota Bahru, Maleisië

Hi!

Hierbij een korte update met foto’s van Hong Kong waar we half februari 3 dagen hebben genoten van de grote wereldstad. Leuk om te zijn!

En dan Vietnam, waar we met mixed feelings en sneller als verwacht zijn weggegaan. Toegegeven we hebben enkel een klein stukje van het land gezien (het noorden) en onze gemoedstoestand (het geregel ff zat zijn & voor het eerst een beetje heimwee) zal zeker wel bijgedragen hebben aan de beleving, maar dan nog, ondanks de mooie stukjes zijn er volgens ons nog veel mooiere (en puurdere landen) met veel vriendelijkere mensen! Wel hebben we Paul’s droom bewaarlijkt: lekker met een motor touren door de Vietnamese landschappen en dat was fantastisch!

Waarom we (Noord-)Vietnam niet geweldig vonden?

• De taxi: direct bij aankomst werden we door de Airporttaxi naar een verkeerd hotel gebracht, met als smoes dat ons hotel vol was; bleek niks van te kloppen. Let je even niet op, dan betaal je als je al geboekt hebt dubbel, gelukkig was Paul alert.
  • Het restaurant, de supermarkt: Sorry mevrouw, het wisselgeld klopt niet (héél vaak!)
  • Het tankstation: “Hoeveel liter moet ik afrekenen? Zeven?? Mijn nog halfvolle tank heeft een capaciteit van 5 liter!?!
  • Het verkeer: Als je vrachtwagen- of buschaufeur bent, dan mag je met je hand op de toeter heel hard door de binnenstad rijden; iedereen hoort je immers toch? Wij dachten dat Indonesie en Ecuador/Peru/Bolivia erg waren, maar daar komen we van terug. In Vietnam zagen we nog meer ongelukken en aanrijdingen.
  • De natuur: enorm veel afgravingen en ontbossing.
  • Het is druk.

Wat vonden wij wel OK aan Vietnam?

• Het noordelijke berggebied: mooie natuur en (daar wel) vriendelijke mensen.
  • De politie: zolang je je aan de regels houdt, houden ze namelijk geen buitenlanders aan. De reden? Politie praat geen Engels en de toerist geen Vietnamees. Lastig dus, en daar heeft de politie geen zin.
  • Halong Bay: ondanks over/toerisme was het toch mooi.

Dus hebben we snel een vlucht geboekt naar Maleisie waar we net heerlijk van zon, zee & strand hebben genoten en maandag naar Borneo en Kalimantan gaan. Weer op naar het rustige, back-to-basic & interessante platteland! Genietze van de foto's.

Groetjes P&P

1. @Win:
    8 april 2010
    Het zou natuurlijk ook wel héél onrealistische zijn als àlles even idyllisch, interessant en positief zou zijn :)
    Desalniettemin weer een ervaring rijker. Veel plezier in Maleisië.

Greetz,
    @Win
  2. Leny Disse:
    Hoi lieverds,
    wat een ervaringen erbij, wat goed dat jullie toch steeds op je qui vive zijn, blijkt nodig te zijn, vind ik de foto's van Halong Bay wel heeel mooi, de andere zijn ook weer uniek. Volgende week is de heimwee weer verder op de achtergrond,hoor, dan kom je weer een beetj " thuis", in Indonesie. Geniet er maar weer van, de laatste maanden vliegen om, hoor.
  3. Nienke:
    8 april 2010
    Wederom hele mooie foto's die mij werkdag weer helemaal goed maken. Ik kon het rode zand bijna voelen in mijn neus en mond.
    En ja, zo nu en dan heimwee hoort er ook bij. En dat steekt volgens mij juist de kop op als er andere dingen ook een beetje tegenvallen. Gelukkig hebben jullie nog een heleboel mooie ervaringen in het verschiet liggen.
  4. Leny Disse:
    8 april 2010
    Leuk om op de kaart te zien hoe jullie, letterlijk, Azie doorkruisen!
    Daaraan is wel te zien waar jullie graag zijn!
    En dan Google Earth, helemaal mooi.
  5. Bob:
    8 april 2010
    Hoe vet! Op de motorbike knallen op zandpaden..!!! gr bob, carla en noe.
  6. Karolien:
    8 april 2010
    Bij die foto met Paul aan de computer met de buurtbewoners er rond, moest ik spontaan aan de reclame denken: Jullie mogen alles van me weten, behalve m'n pincode (of zoiets) :-)
    Wat een avonturen!

groetjes
  7. Oma Driegen:
    8 april 2010
    Ik had ook al een mailtje gestuurd en was blij dat jullie daar weg waren .
    we gaan de laatste loodjes met jullie genieten de tijd schiet al op dat ik jullie weer zie maar geniet nog maar fijn op Borneo en al het andere dat jullie nog tegen komen fijn dat we zo mee kunnen gaan heel veel liefs van Oma Janny
  8. Liron:
    8 april 2010
    Na een dagje weer in de boeken hebben moeten zitten, is het weer genieten om jullie verhalen te lezen en de foto's te bekijken. Hong Kong heb ik alleen het vliegveld mogen bezichtigen, zie nu dat ik toch wel wat gemist heb. Klein stukje cultuur.

Zou zeggen geniet nog van de laatste maanden,heimwee is positief. Maar het zal van korte duur zijn geweest, want jullie gaan nog een paar mooie maanden tegemoet. Tot snel amigos
  9. Jochem:
    Ha P&P,

Grappig, ik zie veel gelijkenissen met Zuid afrika: buffels, stoffige wegen en druipsteengrotten (of nou ja, dit zijn eigenlijk de enige). Ziet er weer super uit (ook de plaatjes van Vietnam ook al vonden jullie dat minder).

Cheers en we mailen (als ze hier in Namibie internetcafes hebben ten minste...)

J&J
  10. Gerrit:
    9 april 2010
    Schitterend en weer een ervaring rijker. Maar idd, Maleisie is geen slechte keuze (we hebben een voorkijkje gehad ;-) Good luck bij jullie verdere avonturen op Borneo. Grtz GM.
  11. ineke kooistra:
    Hoi P&P,
    Leuk hoor om jullie foto's te zien en je verhalen te lezen. Het is iedere keer weer spannend om te lezen wat jullie nu weer meegemaakt hebben. Blijf steeds genieten en ik kijk nu al weer uit naar het volgende (foto)verslagje.
    Groet,
    Ineke.
  12. Sigrid:
    10 april 2010
    het is alweer een tijdje geleden dat ik wat van me heb laten horen..sorry!!! Maar wat een mooie foto's weer zeg! En lees ik nu goed dat jullie een beetje heimwee hebben???!!! Jullie zijn gelukkig ook nog niet zo lang weg (kuche). Ik vind het al knap dat jullie zo lang weg kunnen zijn, maar het is wel een ervaring die je niet meer vergeet.
    Hier is Rutger dus lekker afgestudeerd en hebben we samen 4 dagen van Barcelona mogen genieten (kado van zijn ouders), dus ik mag niet klagen. Het zonnetje schijnt regelmatig en de tuin begint weer te bloeien, dus ook hier in Nederland wordt het weer beter toeven.
    Geniet er nog van!!! Groetjes Sigrid en Rutger
  13. Henk R:
    10 april 2010
    Ik lees net dat in vietnam een meisje dat geld pinde gedood is door een hoge spanning op de pintoetsen. Nader onderzoek leverde op dat in ho-chi-minstad minstens 30 automaten tot 120 volt spanning op het toetsenbord hadden. Bij jullie is het pinnen blijkbaar wel goed gegaan. Wees dus blij!. Foto's blijven trouwens leuk, geniet nog maar even, waar dan ook.

Groeten

Henk R.
  14. Ronald:
    11 april 2010
    Had de foto's van Bali net bekenen. Adembenemend zo mooi. Die luchten, het water, de vissen. Alsof het niet echt is. Kan me voorstellen dat jullie dubbel genieten als je dit echt ziet. Had van pap en mam al begrepen dat het heel mooi en vooral groen is.Zij hadden ook al zulke mooie foto's. Fijn dat wij op deze manier mogen meegenieten. Hou het gezond lieve mensen en nog heel veel plezier. Liefs Ronald en Henriette
  15. Sharona:
    23 april 2010
    Hey Paul en Petra!

Wow, jullie zijn ook gave dingen aan het doen zeg! Leuk om te lezen. Nog bedankt voor jullie berichtje! Leuk! Jammer dat Viëtnam tegenviel. Ik hoop dat Borneo jullie beter bevalt. Ik hou jullie in de gaten! ;)

Groetjes,
  16. Leny Disse:
    26 april 2010
    He lieverds,
    ik moet jullie toch weer een compliment maken over de mooie foto"s, het is niet alleen de prachtige natuur maar ook de andere foto's die jullie stuurden zijn weer zo mooi genomen, het zijn prachtige foto's, Ga zo door. We reizen weer heerlijk digitaal mee, ga zo door en hou het gezond